AIRIS QUARTET

Aleksandra Czajor – I skrzypce

Grażyna Zubik – II skrzypce

Natalia Warzecha-Karkus – altówka

Julia Kotarba – wiolonczela

Airis Quartet został założony w 2007 r. przez absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie. Kwartet kształcił się pod kierunkiem muzyków Kwartetu Dafo w Krakowie oraz pod kierunkiem Jeroena Reulinga i Sary Kapustin w Holandii. W 2014 r. uczestniczki kwartetu ukończyły studia podyplomowe w zakresie kameralistyki na Uniwersytecie Muzycznym i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie prof. Johannesa Meissla. Od 2012 r. zespół był także członkiem europejskiej akademii muzyki kameralnej European Chamber Music Academy. Od roku 2015 Airis Quartet realizuje studia podyplomowe w dziedzinie kameralistyki na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie wybitnego altowiolisty Apollon Musagete Quartett Piotra Szumieła. Artystki doskonaliły swoje umiejętności wykonawcze podczas licznych kursów mistrzowskich pracując z takimi artystami jak: Marek Moś (Kwartet Śląski, Orkiestra Aukso), Arkadiusz Kubica (Kwartet Śląski), Piotr Reichert (Kwartet Camerata), Royal String Quartet,Apollon Musagette Quartett, Peter Buck (Melos Quartet), Piotra Tarcholika, Marc Danel (Danel Quartet), Grzegorz Kotow (Szymanowski Quartet), Luc Marie Aguera (Ysaye Quartet), Miguel da Silva (Ysaye Quartet), Hatto Bayerle, Avedis Kouyoumdjian, Peter Crooper. W kwietniu 2016 roku Airis Quartet został zaproszony do wzięcia udziału w prestiżowych kursach mistrzowskich z Quatuor Diotima w Noirlac we Francji, gdzie pod okiem mistrzów zgłębiał tajniki muzyki współczesnej, współpracował z młodymi kompozytorami i poznawał nowoczesne techniki gry.
Już w pierwszych latach swojego istnienia zespół zdobył wiele nagród na konkursach międzynarodowych. Zajął II miejsce na Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2007). Następnie otrzymał Specjalną Nagrodę Przyjaźni Polsko-Duńskiej na Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej (Kraków, 2010), Honorowe Wyróżnienie w finale I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych (Radom, 2011), Nagrodę Publiczności przyznaną podczas koncertu wieńczącego Kursy Mistrzowskie z Apollon Musagete Quartet (Augsburg, 2011), „EMCY Prize For Excelent Performance”, Specjalną Nagrodę pozaregulaminową – zaproszenie na Festival Orlando w Holandii na Konkursie Charles Hennen Competition (Herleen, 2012), Windisch Kammermusik Preis (Wiedeń, 2012), Grand Prix podczas III International Master Competition for Music Teachers (2015), III Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym na Malcie (2015).

W repertuarze kwartetu znajdują się dzieła klasyczne, romantyczne, a także muzyka współczesna. Kompozytorzy młodego pokolenia często powierzają im prawykonania swoich nowatorskich dzieł. W 2011 r. Airis Quartet dokonał nagrania ścieżki dźwiękowej do polsko-francuskiego pełnometrażowego filmu Krzysztofa Rogulskiego Dans le pas de Marie Curie skomponowanej przez Krzysztofa A. Janczaka. Airis Quartet, stale poszukując inspirujących doświadczeń, współpracuje ze znakomitymi solistami i zespołami. Od 2011 r. występuje z wybitnym niemieckim klarnecistą Danielem Bollingerem, koncertując wspólnie w Polsce i Niemczech, od 2012 r. stale współpracuje z Tarnowskim Chórem Puellae Orantes. W 2012 r. ukazała się ich wspólna płyta zawierająca utwory specjalnie skomponowane dla zespołów przez cenionych polskich kompozytorów: Miłosza BembinowaPawła Łukaszewskiego,Michała LorencaPawła Sydora. W 2013 r. przez Akademię Muzyczną w Krakowie została wydana płyta Krakowska Szkoła Kompozytorska / Moszumańska-Nazar, Bujarski, Stachowski, na której kompozycje tych autorów zostały przedstawione w interpretacji Airis Quartet. Od 2013 r. kwartet współpracuje także z triem perkusyjnym Amadrumstworząc nowatorski septet, dla którego komponują twórcy młodego pokolenia: Łukasz Pieprzyk, Krzysztof A. Janczak. W 2013 r. odbyła się premiera utworu Ignition na smyczki, perkusję i elektronikę autorstwa Łukasza Pieprzyka w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Airis Quartet włącza do swojego repertuaru również muzykę rozrywkową, tworzoną przez zespół Daddy’s Cash, z którym nagrał wspólny album Hello (2015).

 W 2015 r. w ramach pierwszej edycji programu „Artysta-rezydent” była współorganizowana i współfinansowana przez Instytut Muzyki i Tańca rezydencja artystyczna Airis Quartet w Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”. Dzięki tej dotacji w sezonie 2015/2016 został zrealizowany cykl koncertów, promujący młodych polskich artystów i kompozytorów.

W roku 2017 członkinie Airis Quartet zostały laureatkami Stypendium „Młoda Polska” przyznawanego przez Narodowe Centrum Kultury.

WIOLETTA FLUDA

Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Przeworsku pod kierunkiem Jakuba Międlara, którą kontynuowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Rzeszowie w klasie dr Pawła Węgrzyna. W 2009 roku rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu dr hab. Mariusza Sielskiego, które ukończyła z wyróżnieniem w 2014 roku. Wielokrotnie uczestniczyła w kursach pianistycznych u pedagogów takich jak; Valery Affanasiew, Gyorgy Nador, Manfred Austa, Roberto Russo, Daniel Blumenthal, Ewa Osińska.

Przez cały okres studiów rozwijała swój talent , angażowała się w przeróżne projekty: solowe, orkiestrowe, kameralne. Jej ogromną pasją jest akompaniament i z tym przede wszystkim wiąże swoją przyszłość. Uczestniczyła jako akompaniator podczas przesłuchań w Filharmoniach w kraju i za granicą, m.in. w Filharmonii Krakowskiej,  NOSPR, Filharmonii Wałbrzyskiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Berlińskiej.

Swoje zainteresowanie kieruje głównie na współpracę z instrumentami dętymi.

Posiada ogromny repertuar, który stale poszerza się o nowe pozycje.

Jest czynnie koncertującą pianistką. Jej celem jest ciągłe rozwijanie się, przekazywanie niezwykłych emocji poprzez swoją grę oraz zdobywanie nowych doświadczeń.

Swój talent i ogromny repertuar miała okazję zaprezentować w wielu miejscach w kraju jak i za granicą (m. in. Niemcy, Włochy, Czechy, Ukraina, Luksemburg).

Za swoją pracę i osiągnięcia otrzymała wiele nagród i stypendiów, m.in.:

- Stypendium Ministra Luksemburga za całokształt osiągnięć (2012- koncert m. in. w Muzeum Schengen)

- Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia (2013/2014)

- Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie dla najlepszych studentów (2013/2014).

Uczestniczyła jako pianistka w kilku znaczących festiwalach, np. we wrześniu 2013 roku miała okazję zaprezentować się jako akompaniator na 41. Międzynarodowym Kongresie Altówkowym, gdzie wykonała światową premierę utworu Borysa Pigovata. W lutym 2015 roku była pianistką podczas „Hornweeku” – Międzynarodowego Festiwalu dla waltornistów. Kilkukrotnie uczestniczyła w Konkursach Instrumentów Dętych Blaszanych na których uzyskała dyplomy za wyróżniający/najlepszy akompaniament – (np. w roku 2013,2015). 

Od września 2013 roku pracuje na stanowisku akompaniatora w Operze Krakowskiej, od października 2014 na stanowisku akompaniatora na Wydziale Instrumentalnym na Akademii Muzycznej w Krakowie. Miała okazję współpracować na stanowisku korepetytora na Universität der Künste w Berlinie w klasie puzonu.

Współpracuje także z Operą Wrocławską, Konserwatorium Krakowskim, Śródmiejskim Ośrodkiem Kultury, oraz z wieloma kulturalnymi instytucjami oraz solistami grywając kilkadziesiąt koncertów rocznie.

MATEUSZ KRYSTIAN

Naukę gry na fortepianie zaczął w wieku 5 lat. Dwa lata później rozpoczął edukację w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Jana Pawła II w Wadowicach, po jej ukończeniu w 2006 roku, kształcenie kontynuował w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie fortepianu mgr Judyty Herbowskiej. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu profesora Janusza Skowrona.

Brał udział w kursach pianistycznych z wieloma uznanymi pianistami, takimi jak: Wojciech Świtała, David Ball, Marian Mika, Anna Malikova, Neal Larrabee, Paul Badura-Skoda. W 2013 roku wystąpił jako solista z Symfoniczną Orkiestrą PSM II st. w Krakowie, wykonując „Błękitną Rapsodię” Georga Gershwina. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów. Do jego najważniejszych osiągnięć należą: I miejsce w 15th International Competition “Luigi Zanuccoli” w Sogliano (Włochy, 2017), II miejsce w Malta International Music Competition (Malta, 2016), I miejsce w Krakowskim Konkursie Improwizacji (Kraków, 2015). Na tych i innych konkursach odnosił również sukcesy w kameralistyce: II miejsce z UHO TRIO oraz III miejsce w duecie Sikora&Krystian Duo w 15th International Competition “Luigi Zanuccoli” w Sogliano (Włochy, 2017), III miejsce z UHO TRIO w Malta International Music Competition (Malta, 2016), I miejsce z duetem Sikora&Krystian Duo w Ogólnopolskim Konkursie w Namysłowie (2016), IV miejsce z UHO TRIO w Turnieju Kameralnym z Trzech Odsłonach w Bydgoszczy (2016).

Jest również muzykiem zaangażowanym w wiele projektów muzyki rozrywkowej. Współpracuje m.in. z Teatrem Barakah, Filharmonią Futura, Angeliką Kot i wieloma innymi artystami, głównie sceny krakowskiej. Od 2015r. lider i jednocześnie pomysłodawca GiS Project - zespołu wykonującego muzykę fusion, opartą na kompozycjach Mateusza Krystiana.

SABINA CEBULA

Swoją muzyczną edukację rozpoczęła w wieku 6 lat. W 2014 roku ukończyła z wynikiem bardzo dobrym Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu dr Mileny Kędry.

Od początku swojej kariery skupia się na kameralistyce instrumentalnej i wokalnej oraz wykonawstwie muzyki współczesnej.

Współpracowała z następującymi zespołami muzyki współczesnej: Glyptos Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Lutosławski Modern Orchestra.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod okiem wybitnych pedagogów takich jak: Naum Grubert, Andrzej Jasiński, Katarzyna Popowa-Zydroń, Anna Malikova, Guillermo Gonzales, czy Wojciech Świtała.

Współpracuje z chórem Opery Krakowskiej oraz z chórem Voce Angeli. Do swoich największych osiągnięć zalicza udział w koncercie pamięci Wojciecha Kilara, gdzie jako solistka wystąpiła z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jako solistka współpracowała z następującymi dyrygentami: Robert Kabara, Maciej Tworek oraz Piotr Pałka. Regularnie występuje w kraju i za granicą (Chorwacja, Serbia, Austria, Belgia, Hiszpania).

KAMILA PACIORKOWSKA - mezzosopran

 

Kamila Paciorkowska w 2011 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Magdaleny Krzyńskiej. W trakcie studiów doskonaliła swoje umiejętności w Conservatorio Achille Peri w Reggio Emilia we Włoszech. Brała udział w licznych spektaklach i koncertach organizowanych przez uczelnię, m.in. w musicalu "Nounces" Dana Goggina, operze "Jaś i Małgosia" Engelberta Humperdincka (rola Jasia). W 2009 rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, wcielając się w rolę cyganki Czipry w operetce "Baron Cygański" Johana Straussa.

Posiada w swoim repertuarze liczne partie operowe, m.in. Carmen (G. Bizet), Romeo ("I Capuleti e i Montecchi" V. Belliniego), Feneny ("Nabucco" G. Verdiego), Dalili ("Samson i Dalila" C. Saint-Saensa), Laury ("Gioconda" A. Ponchiellego), oraz pieśni kompozytorów XX w. m.in. Arnolda Schoenberga i Zbigniewa Bargielskiego. 

Obecnie współpracuje z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.